Szkolenie kadry naukowej i dydaktycznej w ramach projektu dydaktycznego KA203 (INSTEpp) Partnerstwa Strategiczne

Opole 28-30.09.2021 r.
WięcejGaleria

W ramach projektu KA203 (INSTEpp) Partnerstw Strategicznych (nr projektu 2020-1-PL01-KA203-08190) „Innowacyjne kształcenie studentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu, wynikające z lepszego dostosowania oferty dydaktycznej w aspekcie potrzeb zdrowotnych kobiet w ciąży i po porodzie” w dniach 28-30 września 2021 roku odbyły się szkolenia kadry dydaktycznej i naukowej.

Liderem projektu jest Uniwersytet Opolski, zaś partnerami Universidad de Cadiz (Hiszpania) i Klaipėdos Universitetas (Litwa).

Projekt skierowany jest do kobiet w ciąży i w połogu, matek, studentów kierunków medycznych, medyków, dziennikarzy działających na rzecz zdrowia, a także uczniów i ich rodziców w ramach programów profilaktyki zdrowotnej. Realizacja projektu ma zapewnić możliwość holistycznego, zgodnego z Evidence Based Medicine i Evidence Based Physiotherapy podejścia fizjoterapeutycznego do kobiet w okresie ciąży oraz pre i postnatalnym.

Oczekiwanymi rezultatami projektu są: modernizacja i nowoczesna oferta dydaktyczna, lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, podniesienie jakości kształcenia, podniesienie atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego studentów kierunków medycznych, dziennikarzy działających na rzecz zdrowia chcących znaleźć konkretne treści w formie porad, wskazówek, nowinek medycznych, galerii zdjęć, kursów online, filmów instruktażowych, interaktywnych wykładów i forum dyskusyjnego.

W szkoleniach wzięli udział:

  1. dr n. o kf Agata Mroczek, Koordynator merytoryczny projektu, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
  2. dr n. o zdr. Anna Jenczura, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski
  3. dr n. o zdr. Martyna Kasper-Jędrzejewska, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
  4. dr n. o kf Grzegorz Jędrzejewski, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
  5. dr n. o kf Antonina Kaczorowska, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
  6. prof. Tomasz Halski, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
  7. Daria Gogol, Koordynator administracyjny projektu, Biuro Nauki i Obsługi Projektów, Uniwersytet Opolski (Polska)
  8. Prof Aelita Skarbalienė, p.o. Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu w Kłajpedzie (Litwa)
  9. Viktoras Simanavičius, asystent w Katedrze Medycyny Holistycznej i Rehabilitacji Wydziału Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet w Kłajpedzie (Litwa)
  10. dr Alejandro Galán Mercant, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
  11. dr José Antonio Moral Muñoz, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
  12. dr Verónica Pérez Cabezas, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
  13. dr Gloria González Medina, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
  14. Javier Izquierdo Antón, Dyrektor Sekretariatu Projektów Międzynarodowych, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)

Spotkanie o charakterze szkoleniowym w Centrum Symulacji Medycznej prowadziła Pani dr n. o zdr. Anna Jenczura.

Szkolenie było podzielone na kilka etapów:

A. Fizyczne zwiedzanie CSM:

  1. Przedstawienie struktury organizacyjnej CSM na przykładzie Innowacyjnego Centrum Symulacji Medycznej WNoZ UO
  2. Zapoznanie się z konfiguracją pomieszczeń i sal CSM
  3. Zapoznanie się z Regulaminem pracowni symulacyjnych: Regulamin dla prowadzących zajęcia Dydaktyków; Regulamin dla Studentów
  4. Zapoznanie się z szeregiem trenażerów symulacyjnych z różnych dziedzin medycyny, zaprezentowanie możliwości technicznych symulatorów i trenażerów – pokaz nauki nabywania umiejętności praktycznych na wybranych trenażerach

B. Prezentacje multimedialne:

  1. Zagadnienia teoretyczne związane z pracą w CSM wraz z charakterystyką różnic i wachlarzem przykładów: niska wierność, pośrednia wierność, wysoka wierność, pacjent standaryzowany, pacjent symulowany, pacjent hybrydowy, wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej, scenariusz symulacyjny, „kłody pod nogi” dla Studentów i „koła ratunkowe” dla Studentów.
  2. Prezentacja różnorodnych scenariuszy symulacyjnych w formie tabel z ich omówieniem i wspólna dyskusja związana z elementami scenariusza, poszukiwanie lepszych rozwiązań.
  3. Prezentacje filmów instruktażowych przygotowanych wcześniej w warunkach CSM na potrzeby obecnego szkolenia:
  • postępowanie z pacjentem/pacjentką w sytuacjach niestandardowych – nagłych, chorobach lub zdarzeniach rzadko spotykanych,
  • filmy zawierające elementy wielokulturowości i religijności (element szkolenia będzie odniesieniem do tworzenia zajęć symulacyjnych na tle obowiązkowych efektów kształcenia).

C. Nauka praktyczna i teoretyczna uczestników szkolenia (na podstawie osobistych przeżyć i doświadczeń w warunkach CSM):

  • filmy zawierające elementy wielokulturowości i religijności (element szkolenia będzie odniesieniem do tworzenia zajęć symulacyjnych na tle obowiązkowych efektów kształcenia).
  •  odtworzenie filmu po zakończeniu symulacji
  • wspólny debriefing

D. Próba utworzenia scenariuszy symulacyjnych przez Uczestników szkolenia w wybranej przez siebie dziedzinie medycyny

  • poszukiwanie błędów, ulepszeń, trudności – wspólna dyskusja
  • wzajemne próby odegrania utworzonych scenariuszy symulacyjnych w warunkach CSM

Dziękujemy pracownikom Centrum Symulacji Medycznej za pomoc w przeprowadzeniu szkolenia.

W ramach szkolenia odbyły się także spotkania towarzyszące z Panią mgr Haliną Palmer – Piestrak- Kierownikiem Zespołu ds. mobilności międzynarodowych z Biura Nauki i Obsługi Projektów w Uniwersytecie Opolskim. W ramach spotkania określono perspektywy dalszej współpracy.

Dodatkowo nasi Partnerzy z Litwy i Hiszpanii mieli okazję zwiedzić kampus Uniwersytetu Opolskiego, Kamienicę Czynszową w Opolu, w której zaprezentowano pięć mieszkań stylu, który obowiązywał w meblarstwie w latach 1890 – 1965 oraz zamek w Mosznej. Była to świetna okazja do odwiedzenia najciekawszych zakątków Opola i okolic.

 

Więcej postów

FORTHEM short-term mobility: Life & Vision

FORTHEM short-term mobility: Life & Vision

Ogłaszamy rekrutację na krótkoterminową mobilność mieszaną “FORTHEM Life & Vision”, organizowaną przez Johannes-Gutenberg Universität Mainz (Niemcy) na University of Agder (Norwegia), naszych partnerów w ramach Sojuszu FORTHEM. Warunkiem przyjęcia wniosku...