W ramach projektu KA203 (INSTEpp) Partnerstw Strategicznych (nr projektu 2020-1-PL01-KA203-08190) „Innowacyjne kształcenie studentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu, wynikające z lepszego dostosowania oferty dydaktycznej w aspekcie potrzeb zdrowotnych kobiet w ciąży i po porodzie” w dniach 28-30 września 2021 roku odbyły się szkolenia kadry dydaktycznej i naukowej.
Liderem projektu jest Uniwersytet Opolski, zaś partnerami Universidad de Cadiz (Hiszpania) i Klaipėdos Universitetas (Litwa).
Projekt skierowany jest do kobiet w ciąży i w połogu, matek, studentów kierunków medycznych, medyków, dziennikarzy działających na rzecz zdrowia, a także uczniów i ich rodziców w ramach programów profilaktyki zdrowotnej. Realizacja projektu ma zapewnić możliwość holistycznego, zgodnego z Evidence Based Medicine i Evidence Based Physiotherapy podejścia fizjoterapeutycznego do kobiet w okresie ciąży oraz pre i postnatalnym.
Oczekiwanymi rezultatami projektu są: modernizacja i nowoczesna oferta dydaktyczna, lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, podniesienie jakości kształcenia, podniesienie atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego studentów kierunków medycznych, dziennikarzy działających na rzecz zdrowia chcących znaleźć konkretne treści w formie porad, wskazówek, nowinek medycznych, galerii zdjęć, kursów online, filmów instruktażowych, interaktywnych wykładów i forum dyskusyjnego.
W szkoleniach wzięli udział:
- dr n. o kf Agata Mroczek, Koordynator merytoryczny projektu, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- dr n. o zdr. Anna Jenczura, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski
- dr n. o zdr. Martyna Kasper-Jędrzejewska, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- dr n. o kf Grzegorz Jędrzejewski, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- dr n. o kf Antonina Kaczorowska, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- prof. Tomasz Halski, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- Daria Gogol, Koordynator administracyjny projektu, Biuro Nauki i Obsługi Projektów, Uniwersytet Opolski (Polska)
- Prof Aelita Skarbalienė, p.o. Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu w Kłajpedzie (Litwa)
- Viktoras Simanavičius, asystent w Katedrze Medycyny Holistycznej i Rehabilitacji Wydziału Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet w Kłajpedzie (Litwa)
- dr Alejandro Galán Mercant, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- dr José Antonio Moral Muñoz, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- dr Verónica Pérez Cabezas, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- dr Gloria González Medina, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- Javier Izquierdo Antón, Dyrektor Sekretariatu Projektów Międzynarodowych, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
Spotkanie o charakterze szkoleniowym w Centrum Symulacji Medycznej prowadziła Pani dr n. o zdr. Anna Jenczura.
Szkolenie było podzielone na kilka etapów:
A. Fizyczne zwiedzanie CSM:
- Przedstawienie struktury organizacyjnej CSM na przykładzie Innowacyjnego Centrum Symulacji Medycznej WNoZ UO
- Zapoznanie się z konfiguracją pomieszczeń i sal CSM
- Zapoznanie się z Regulaminem pracowni symulacyjnych: Regulamin dla prowadzących zajęcia Dydaktyków; Regulamin dla Studentów
- Zapoznanie się z szeregiem trenażerów symulacyjnych z różnych dziedzin medycyny, zaprezentowanie możliwości technicznych symulatorów i trenażerów – pokaz nauki nabywania umiejętności praktycznych na wybranych trenażerach
B. Prezentacje multimedialne:
- Zagadnienia teoretyczne związane z pracą w CSM wraz z charakterystyką różnic i wachlarzem przykładów: niska wierność, pośrednia wierność, wysoka wierność, pacjent standaryzowany, pacjent symulowany, pacjent hybrydowy, wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej, scenariusz symulacyjny, „kłody pod nogi” dla Studentów i „koła ratunkowe” dla Studentów.
- Prezentacja różnorodnych scenariuszy symulacyjnych w formie tabel z ich omówieniem i wspólna dyskusja związana z elementami scenariusza, poszukiwanie lepszych rozwiązań.
- Prezentacje filmów instruktażowych przygotowanych wcześniej w warunkach CSM na potrzeby obecnego szkolenia:
- postępowanie z pacjentem/pacjentką w sytuacjach niestandardowych – nagłych, chorobach lub zdarzeniach rzadko spotykanych,
- filmy zawierające elementy wielokulturowości i religijności (element szkolenia będzie odniesieniem do tworzenia zajęć symulacyjnych na tle obowiązkowych efektów kształcenia).
C. Nauka praktyczna i teoretyczna uczestników szkolenia (na podstawie osobistych przeżyć i doświadczeń w warunkach CSM):
- filmy zawierające elementy wielokulturowości i religijności (element szkolenia będzie odniesieniem do tworzenia zajęć symulacyjnych na tle obowiązkowych efektów kształcenia).
- odtworzenie filmu po zakończeniu symulacji
- wspólny debriefing
D. Próba utworzenia scenariuszy symulacyjnych przez Uczestników szkolenia w wybranej przez siebie dziedzinie medycyny
- poszukiwanie błędów, ulepszeń, trudności – wspólna dyskusja
- wzajemne próby odegrania utworzonych scenariuszy symulacyjnych w warunkach CSM
Dziękujemy pracownikom Centrum Symulacji Medycznej za pomoc w przeprowadzeniu szkolenia.
W ramach szkolenia odbyły się także spotkania towarzyszące z Panią mgr Haliną Palmer – Piestrak- Kierownikiem Zespołu ds. mobilności międzynarodowych z Biura Nauki i Obsługi Projektów w Uniwersytecie Opolskim. W ramach spotkania określono perspektywy dalszej współpracy.
Dodatkowo nasi Partnerzy z Litwy i Hiszpanii mieli okazję zwiedzić kampus Uniwersytetu Opolskiego, Kamienicę Czynszową w Opolu, w której zaprezentowano pięć mieszkań stylu, który obowiązywał w meblarstwie w latach 1890 – 1965 oraz zamek w Mosznej. Była to świetna okazja do odwiedzenia najciekawszych zakątków Opola i okolic.
Więcej postów
FORTHEM SHORT-TERM MOBILITY – call for participants
You can now apply for short-term mobilities within FORTHEM Alliance. You can choose from 10 collective mobilities or apply for an individual stay at one of the partner universities. Collective short-term mobilities: Exploring the circular economy in...
Recruitment for FORTHEM Campus at the Lucian Blaga University of Sibiu (Romania) – spring semester 2024/2025 ay
ATTENTION: Recruitment only for the students of the Faculty of Philology, Faculty of Political Science and Social Communication, Faculty of Law, Faculty of Economics, and Institute of History The International Mobility Team of the Office for Research and...
Dodatkowa rekrutacja na studia i praktyki w semestrze letnim 2024/2025
Dodatkowa rekrutacja na wyjazdy na studia i praktyki za granicą w ramach Programu Erasmus+ w semestrze letnim r.ak. 2024/2025!* Rekrutacja potrwa od 01.10.2024 do 11.10.2024**JAK APLIKOWAĆ NA MOBILNOŚĆ NA STUDIA: W zakładce Uczelnie Partnerskie znajdź swoją jednostkę...