W ramach projektu KA203 (INSTEpp) Partnerstw Strategicznych (nr projektu 2020-1-PL01-KA203-08190) „Innowacyjne kształcenie studentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu, wynikające z lepszego dostosowania oferty dydaktycznej w aspekcie potrzeb zdrowotnych kobiet w ciąży i po porodzie” w dniach 28-30 września 2021 roku odbyły się szkolenia kadry dydaktycznej i naukowej.
Liderem projektu jest Uniwersytet Opolski, zaś partnerami Universidad de Cadiz (Hiszpania) i Klaipėdos Universitetas (Litwa).
Projekt skierowany jest do kobiet w ciąży i w połogu, matek, studentów kierunków medycznych, medyków, dziennikarzy działających na rzecz zdrowia, a także uczniów i ich rodziców w ramach programów profilaktyki zdrowotnej. Realizacja projektu ma zapewnić możliwość holistycznego, zgodnego z Evidence Based Medicine i Evidence Based Physiotherapy podejścia fizjoterapeutycznego do kobiet w okresie ciąży oraz pre i postnatalnym.
Oczekiwanymi rezultatami projektu są: modernizacja i nowoczesna oferta dydaktyczna, lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, podniesienie jakości kształcenia, podniesienie atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego studentów kierunków medycznych, dziennikarzy działających na rzecz zdrowia chcących znaleźć konkretne treści w formie porad, wskazówek, nowinek medycznych, galerii zdjęć, kursów online, filmów instruktażowych, interaktywnych wykładów i forum dyskusyjnego.
W szkoleniach wzięli udział:
- dr n. o kf Agata Mroczek, Koordynator merytoryczny projektu, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- dr n. o zdr. Anna Jenczura, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski
- dr n. o zdr. Martyna Kasper-Jędrzejewska, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- dr n. o kf Grzegorz Jędrzejewski, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- dr n. o kf Antonina Kaczorowska, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- prof. Tomasz Halski, Instytut Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Opolski (Polska)
- Daria Gogol, Koordynator administracyjny projektu, Biuro Nauki i Obsługi Projektów, Uniwersytet Opolski (Polska)
- Prof Aelita Skarbalienė, p.o. Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu w Kłajpedzie (Litwa)
- Viktoras Simanavičius, asystent w Katedrze Medycyny Holistycznej i Rehabilitacji Wydziału Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet w Kłajpedzie (Litwa)
- dr Alejandro Galán Mercant, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- dr José Antonio Moral Muñoz, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- dr Verónica Pérez Cabezas, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- dr Gloria González Medina, Wydział Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
- Javier Izquierdo Antón, Dyrektor Sekretariatu Projektów Międzynarodowych, Uniwersytet w Kadyks (Hiszpania)
Spotkanie o charakterze szkoleniowym w Centrum Symulacji Medycznej prowadziła Pani dr n. o zdr. Anna Jenczura.
Szkolenie było podzielone na kilka etapów:
A. Fizyczne zwiedzanie CSM:
- Przedstawienie struktury organizacyjnej CSM na przykładzie Innowacyjnego Centrum Symulacji Medycznej WNoZ UO
- Zapoznanie się z konfiguracją pomieszczeń i sal CSM
- Zapoznanie się z Regulaminem pracowni symulacyjnych: Regulamin dla prowadzących zajęcia Dydaktyków; Regulamin dla Studentów
- Zapoznanie się z szeregiem trenażerów symulacyjnych z różnych dziedzin medycyny, zaprezentowanie możliwości technicznych symulatorów i trenażerów – pokaz nauki nabywania umiejętności praktycznych na wybranych trenażerach
B. Prezentacje multimedialne:
- Zagadnienia teoretyczne związane z pracą w CSM wraz z charakterystyką różnic i wachlarzem przykładów: niska wierność, pośrednia wierność, wysoka wierność, pacjent standaryzowany, pacjent symulowany, pacjent hybrydowy, wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej, scenariusz symulacyjny, „kłody pod nogi” dla Studentów i „koła ratunkowe” dla Studentów.
- Prezentacja różnorodnych scenariuszy symulacyjnych w formie tabel z ich omówieniem i wspólna dyskusja związana z elementami scenariusza, poszukiwanie lepszych rozwiązań.
- Prezentacje filmów instruktażowych przygotowanych wcześniej w warunkach CSM na potrzeby obecnego szkolenia:
- postępowanie z pacjentem/pacjentką w sytuacjach niestandardowych – nagłych, chorobach lub zdarzeniach rzadko spotykanych,
- filmy zawierające elementy wielokulturowości i religijności (element szkolenia będzie odniesieniem do tworzenia zajęć symulacyjnych na tle obowiązkowych efektów kształcenia).
C. Nauka praktyczna i teoretyczna uczestników szkolenia (na podstawie osobistych przeżyć i doświadczeń w warunkach CSM):
- filmy zawierające elementy wielokulturowości i religijności (element szkolenia będzie odniesieniem do tworzenia zajęć symulacyjnych na tle obowiązkowych efektów kształcenia).
- odtworzenie filmu po zakończeniu symulacji
- wspólny debriefing
D. Próba utworzenia scenariuszy symulacyjnych przez Uczestników szkolenia w wybranej przez siebie dziedzinie medycyny
- poszukiwanie błędów, ulepszeń, trudności – wspólna dyskusja
- wzajemne próby odegrania utworzonych scenariuszy symulacyjnych w warunkach CSM
Dziękujemy pracownikom Centrum Symulacji Medycznej za pomoc w przeprowadzeniu szkolenia.
W ramach szkolenia odbyły się także spotkania towarzyszące z Panią mgr Haliną Palmer – Piestrak- Kierownikiem Zespołu ds. mobilności międzynarodowych z Biura Nauki i Obsługi Projektów w Uniwersytecie Opolskim. W ramach spotkania określono perspektywy dalszej współpracy.
Dodatkowo nasi Partnerzy z Litwy i Hiszpanii mieli okazję zwiedzić kampus Uniwersytetu Opolskiego, Kamienicę Czynszową w Opolu, w której zaprezentowano pięć mieszkań stylu, który obowiązywał w meblarstwie w latach 1890 – 1965 oraz zamek w Mosznej. Była to świetna okazja do odwiedzenia najciekawszych zakątków Opola i okolic.


Więcej postów
Mgr. Michaela Pecinová from the Czech Republic – Erasmus+ Internship at the University of Opole
Below, please read about the experience of Mgr. Michaela Pecinová, a doctoral student from the Czech Republic. Her story beautifully captures the transformative power of the Erasmus+ mobility programme. Initially hesitant about international exposure, Michaela's time...
FORTHEM short-term mobilities – call for participants
You can now apply for short-term mobilities within FORTHEM Alliance. You can choose from 5 collective mobilities or apply for an individual stay at one of the partner universities. Collective short-term mobilities: Sustainable Entrepreneurship –...
Visit from Mykolayiv National Agrarian University in Ukraine
In the frame of cooperation between University of Opole and Mykolayiv National Agrarian University in Ukraine, realized within Erasmus+ project, Faculty of Natural Sciences and Technology hosted Iryna Honcharenko, PhD Assoc. Prof along with two students. Their visit...