Ważne informacje dla studentów i praktykantów przerywających swoją mobilność
Drogi Studencie/Praktykancie,
Jeśli zdecydowałeś się/ lub zdecydujesz się przerwać swoją mobilność w ramach Programu Erasmus+ i wrócić do kraju (Polski lub kraju twojego stałego pobytu), poniżej przesyłamy kilka bardzo ważnych dla Ciebie informacji:
SPRAWA 1 – procedura rezygnacji z mobilności i wnioskowania o uznanie siły wyższej
SPRAWA 2 – powrót do kraju (akcja #LOTdoDomu)
SPRAWA 3 – realizacja zajęć/praktyki online na mobilności
SPRAWA 1 – procedura rezygnacji z mobilności i wnioskowania o uznanie siły wyższej
Zgodnie z zasadami Programu Erasmus+ mobilność, która trwa poniżej 90 dni (w przypadku mobilności na studia) i 60 dni (w przypadku mobilności na praktykę) jest mobilnością niekwalifikowaną, co oznacza, że całość grantu wypłaconego na realizację takiej mobilności studentowi/praktykantowi podlega zwrotowi. Jeśli skrócenie/przerwanie mobilności związane jest z tzw. “siłą wyższą”, czyli nagłą, niezależną od stypendysty sytuacją (taką sytuacją może być obecny stan zagrożenia w związku epidemią COVID-19), stypendysta może wnioskować o uznanie wcześniej wspomnianej “siły wyższej” do Agencji Narodowej. Jeśli Agencja Narodowa uzna działanie siły wyższej wskaże wtedy jaka część grantu podlegać będzie zwrotowi, a jaka nie. Wniosek taki składany jest przez studenta/praktykanta za pośrednictwem Biura Erasmus+.
1. Jeśli zamierzasz przerwać mobilność koniecznie poinformuj nas o tym w pierwszej kolejności.
Aby przerwać mobilność i ubiegać się o siłę wyższą będziesz musiał dostarczyć odpowiednie dokumenty.
2. Przed opuszczeniem uczelni/instytucji przyjmującej koniecznie się z nią skontaktuj i poinformuj odpowiednie osoby (koordynatora, biuro Erasmus+ etc.) o tym, że przerywasz swoją mobilność i wracasz do kraju. Jeśli jeszcze tego nie uczyniłeś a już opuściłeś uczelnię partnerską skontaktuj się z nimi i poinformuj ich o swojej decyzji niezwłocznie, poinformuj również kiedy opuściłeś ich uczelnię.
Jest to konieczne ponieważ jednym z wymaganych dokumentów, które musisz do nas dostarczyć jest Confirmation of Stay (potwierdzenie dat pobytu w instytucji przyjmującej). Uczelnia partnerska musi potwierdzić okres Twojego pobytu u nich, nawet jeśli Twoja mobilność trwała mniej niż 90/60 dni.
3. W swoim zawiadomieniu o przerwaniu mobilności i wniosku o uznanie siły wyższej, które do nas dostarczysz, oprócz Confirmation of Stay, konieczne będą również poniższe informacje: podać przyczynę rezygnacji/ przerwania oraz przedstawić wstępną kalkulację poniesionych kosztów, których nie da się odzyskać(oraz załączyć kopie dokumentów poświadczających poniesienie tych wydatków np. zakupione powrotne bilety lotnicze, potwierdzenie opłacenia akademika do końca trwania semestru i informacją o braku możliwości zwrotu wpłaconych pieniędzy itp.). Przypominamy, że uczestnicy mobilności są zobowiązani do upewnienia się, czy linia lotnicza, w której dokonana została rezerwacja, dopuszcza możliwość odzyskania kwoty zapłaconej za bilet. Jeżeli taka informacja nie jest dostępna na stronie internetowej linii lotniczej lub informuje ona o niemożliwości odzyskania kosztów biletu (jak to ma miejsce w przypadku tzw. tanich linii lotniczych), to prosimy o zamieszczenie tej informacji w Państwa oświadczeniu np. W formie print screena ze strony linii lotniczych z taką informacją, lub jako mail od przewoźnika potwierdzający, że zwrot kosztów za bilety nie jest możliwy (w treści podania lub w odrębnym dokumencie).
UWAGA: Zarówno oświadczenie (wzór dostępny tutaj) jak i dokument Confirmation of Stay muszą być dostarczone do Biura Erasmus+ w oryginale (załączniki do oświadczenia mogą być kopią). W związku z zaistniałą sytuacją jednak zaakceptujemy przesłane przez Państwa skany ww. dokumentów i w takiej formie prześlemy je do Narodowej Agencji. Prosimy jednak o dostarczenie oryginałów dokumentów do naszego biura jak tylko to będzie możliwe (można przesłać je pocztą na adres naszego biura).
(Jeśli nie zdecydujesz się na wnioskowanie do Narodowej Agencji o uznanie siły wyższej będziesz zobowiązany zwrócić całość wypłaconego Ci przed mobilnością grantu).
SPRAWA 2 – powrót do kraju (akcja #LOTdoDomu)
Rząd RP chcąc umożliwić powrót do kraju swoim obywatelom znajdującym się za granicą uruchomił specjalne opcje, z którymi można się zapoznać na stronie https://www.lot.com/pl/pl/lot-do-domu (akcja #LOTdoDomu ). MSZ uruchomiło specjalną infolinię, gdzie można uzyskać informacje nt. możliwości powrotu do kraju +48 22 523 8880 . Z informacji na stronie Kancelarii Prezesa RM: https://www.premier.gov.pl/ wynika, że z możliwości #LotDoDomu mogą skorzystać obywatele RP oraz cudzoziemcy, którzy są małżonkami, dziećmi Polaków, mają Kartę Polaka, posiadają pozwolenie na pracę bądź prawo pobytu w Polsce. Jeśli nie znajdujesz się w ww. grupie, to prosimy, aby mimo wszystko wypełnić ankietę przedstawiając swoją sytuację lub dzwonić na infolinię w celu uzyskania informacji, czy możesz skorzystać z opcji udostępnianej przez Rząd RP lub skontaktuj się z polską placówką dyplomatyczną.
SPRAWA 3 – realizacja zajęć/praktyki online na mobilności
Czy student/praktykant, który wraca z zagranicy do Polski i zdalnie kontynuuje naukę/praktykę w Polsce może pobierać stypendium Erasmusa?
Nie. Stypendium jest przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania podczas pobytu za granicą. Jeżeli student/praktykant wróci do kraju przed upływem minimalnego czasu trwania mobilności, to jego sytuacja będzie spełniała definicję „siły wyższej”. Stypendium Erasmusa nigdy nie jest wypłacane po powrocie do kraju z uwagi na cel jego otrzymania (pokrycie części kosztów pobytu za granicą).
Tak więc nie ma możliwości powrotu do kraju i w dalszym ciągu realizowania mobilności zdalnie. Jeśli zdecydują/ zdecydowali się Państwo powrócić do kraju jest to równoznaczne z przerwaniem mobilności, a jeśli mobilność trwała krócej niż 90/60 dni to również ze zwrotem wypłaconego grantu. Mogą wtedy Państwo wnioskować o uznanie siły wyższej do NA, obowiązuje Państwa wtedy procedura opisana w SPRAWIE 1.